УРОК №
5 клас
Тема: Словотвір. Поняття про твірну основу й похідне слово. Афіксальні способи творення слів.
Мета: допомогти п'ятикласникам зрозуміти суть понять «твірна основа» й «похідне слово», з'ясувати особливості творення слів, відмінність словотвірного аналізу від морфемного; розвивати в учнів уміння самостійно здобувати знання, спонукати їх до пошукової діяльності; сприяти розвиткові активного мислення школярів, стимулювати прагнення відкриттів; сформувати інтерес до програмованого матеріалу, бажання глибше пізнати скарби рідної мови; виховувати любов до рідного слова, рідної мови.
Тип уроку: Урок засвоєння нового навчального матеріалу.
Методи і прийоми: слово вчителя, метод бесіди, метод вправ, робота в групах.
Хід уроку
- ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Поетичний вступ
Відкрий. Це чиста сторінка,
На ній немає ні слова.
Мов лілії ніжна пелюстка,
Тремтить білизна загадкова.
Перо між рукою й папером,
Як дощ - між пелюсткою й небом.
Одні тут слова недоречні,
А інших нема, коли треба.
Відкрий. Це чиста сторінка,
Досвітніми росами вмита.
Зумій у слова безголосі
Поезії дух улити.
Ліліана Арнаутова
Учитель. Любі друзі! Сподіваюся, що сьогодні ви зумієте заповнити чисту сторінку нашого уроку глибоким змістом, ближче пізнаєте слово, відкриєте нові його грані.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Учитель. Відомий український поет Володимир Сосюра в одному зі своїх творів написав: «Я знаю силу слова». А чи знаєте її ви?
Методичні рекомендації. Звертаємо увагу учнів на прикріплений на дошці плакат із записом «Словом можна...» і пропонуємо закінчити думку.
Послідовність виконання дій:
1) запис на дошці (без коментарів) можливих варіантів закінчення думки, напр.: розвеселити, розрадити, вселити надію, переконати, ощасливити, зганьбити, образити, принизити, приголомшити, поранити, убити, зцілити, причарувати, возвеличити, очистити душу;
- обговорення учнівських пропозицій.
Після цього перегортаємо плакат, що був прикріплений зворотним боком, і зачитуємо його:
«Словом можна вбити і оживити, поранити й вилікувати, посіяти тривогу й безнадію і одухотворити, розсіяти сумнів і засмутити, викликати посмішку і сльози, породити віру в людину і зародити невіру, надихнути на працю і скувати сили душі... Зле, невдале, нетактовне, просто кажучи, нерозумне слово може образити, приголомшити людину».
(В. Сухомлинський)
Зіставити зміст цитати з міркуваннями учнів. Прокоментувати дві найяскравіші грані слова.
Слів у мові мільйон, вибирайте найкращі,
Кожне з них, лиш торкни, - як струна, виправа,
Зрозумілі, вагомі й усі вони наші –
Мелодійні, дзвінкі, українські слова.
Олесь Лупій
2. Робота в малих групах.
Кожна група має пригадати і протягом хвилини записати на розданих паперових «листочках» найпоетичніші й наймелодійніші українські слова, а потім «прикрасити» ними Дерево мови.
- Перевірка виконаного завдання.
Відзначаємо, чиє Дерево мови виявилося найряснішим і наймелодійнішим.
III. ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Працюючи зі словом, розкриваючи й осягаючи його красу й силу, ви, певно, замислилися над тим, якими мовними скарбами володіє кожен із нас. І цілком закономірно постає питання, як же творяться слова, які так багато значать у нашому житті.
Про це ви довідаєтеся з нового розділу мовознавства, який називається словотвором.
Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Введення в тему.
Учитель. У кожного слова своя словотвірна доля. Однак слова не існують ізольовано одне від одного, вони живуть цілими родинами». Спробуймо в цьому пересвідчитися.
1. До слова творити дібрати якнайбільше спільнокореневих слів.
(Творець, творчий, творчість, творіння, витвір, витворений,
створення, твір, співтворчість, створити, перетворити, перетворений, відтворити, творитися, творчо, новотвір тощо.)
Учитель. Уважно розглянувши записане, переконуємося, що одне слово може утворюватися від іншого спільнокореневого слова. Доведімо це на конкретних прикладах.
2. Відшукати словотвірну пару словам.
(Учитель називає слова, вибираючи їх з утвореного гнізда споріднених слів.)
Творчість (творчий), творець (творити), перетворити (творити), створити (творити), створення (створити).
3. Як творяться слова в мові?
Експрес-висновки:
1) слова творяться від інших спільнокореневих слів, наявних у мові;
2)завжди існує словотвірна пара:
Новоутворене слово ( похідне, мотивоване, вторинне, вивідне)
|
Слово, від якого воно утворене ( твірне, мотивуюче, первинне, вихідне, базове)
|
3) від одного й того самого слова можна утворити кілька похідних
4. Самостійне опрацювання учнями навчального матеріалу. Робота в чотирьох групах.
Методичний коментар. Учні отримують індивідуальні картки «П'ять кроків до успіху», де нову інформацію поділено на невеликі частини - «кроки». Структура їх однотипна: кожен «крок», крім теоретичних відомостей, містить завдання, що потребує практичного розв'язання, і завершується постановкою проблемного запитання.
Такі «кроки» передбачають самостійне поетапне засвоєння учнями певної частини програмового матеріалу та участь у діяльності, спрямованій на осмислення здобутих знань.
Усі спірні питання, що виникають у процесі роботи, обговорюються в групах. У разі потреби учень може звернутися за консультацією до вчителя.
Як працювати з «кроками»
1.Ознайомся з теоретичною базою першого «кроку», сумлінно вивчи запропонований
матеріал.
2.Придумай і запиши заголовок до «кроку».
3.Виконай практичне завдання.
4.На звороті картки знайди правильну відповідь і звір зі своєю.
5.Якщо твоя відповідь правильна, переходь до обдумування проблемного запитання;
якщо ж припустився помилки, ще раз опрацюй теоретичний матеріал цього «кроку».
6.Сформулюй і запиши висновок, попередньо обговоривши його в групі. Тільки після цього переходь до наступного «кроку».
|
П’ять кроків до успіху
Теоретична база
|
Завдання на осмислення здобутих знань
|
Словотвір - розділ науки про мову, що вивчає закони творення слів.
|
|
Перший крок «...................................................... »
(«Похідні й непохідні слова»)
Усі слова в українській мові щодо творення можна поділити на дві групи: похідні і непохідні.
Похідні - це слова, які утворюються від інших слів. Напр.: весняний (від слова весна).
Непохідні - це ті слова, утворення яких не можна пояснити. Напр.: сад, степ, п'ять.
|
У кожному рядку підкреслити прямою
лінією похідні слова:
а)мова, мовний, прамова;
б)вірність, віра, вірно.
Для самоконтролю:
а)мовний, прамова;
б)вірність, вірно.
|
Проблемне запитання. Які слова (похідні чи непохідні) є предметом вивчення словотвору? Чому?
Твій висновок:
|
Другий крок «......................................
(«Що таке твірна основа?»)
Основним поняттям розділу
|
Визначити твірну основу
під
|
«Словотвір» є твірна основа.
|
креслених вами похідних слів:
|
Твірна основа - це основа,
|
а)
|
від якої утворюється інше слово.
Щоб визначити твірну основу, потрібно:
а) дібрати слово,
б) зіставити їх та виділити їх спільну для обох частину. Це і буде твірна основа. Вона позначається так:
і виділяється у дібраному слові.
Твірною основою може бути не тільки основа, від якої утворюється інше слово, а й ціле слово. Наприклад: морський – море, лікарський - лікар
|
б)
в)
г)
Для самоконтролю:
а) мовний - мова;
б)прамова - мова;
в) вірність - вірний;
г) вірно - вірний.
|
|
|
|
|
Проблемне запитання. Чи однакові поняття «твірна основа» й «основа слова» (термін, який використовується в розділі «Будова слова»?
Твоє міркування:
Третій крок «................................................ »
(«Основні засоби творення слів»)
Нові слова можуть утворюватися за допомогою префіксів чи суфіксів (афіксальним способом) або без них (безафіксальним способом).
Префікс (чи суфікс), за допомогою якого твориться інше
|
З'ясувати, за допомогою яких засобів (словотворчого префікса чи словотворчого суфікса) творяться записані вище слова:
а)
б)
в)
|
слово, називається словотворчим префіксом(словотворчим суфіксом). Будь-який словотворчий засіб позначається однаково і виділяється в похідному слові. Наприклад: приїхати – їхати, мудрість - мудрий
|
г)
Для самоконтролю:
а) мовний - мова;
б) прамова - мова;
в) вірність - вірний;
|
|
г) вірно - вірний
|
|
|
Проблемне запитання. Чим похідне слово відрізняється від твірного?
Твоє спостереження:
Четвертий крок «..................................................... »
(«Афіксальні способи словотворення»)
Серед афіксальних способів творення слів виділяють:
а)суфіксальний: напр.: доброта - добрий;
б)префіксальний: напр.: прадід-дід;
в)префіксально-суфіксальний: напр.: затінок - тінь.
Суфіксальний спосіб - це такий спосіб словотворення, при якому нове слово утворюється приєднанням до твірної основи словотворчого суфікса:
березовий - береза.
|
Укажіть, якими способами творяться проаналізовані слова,
а)
б)
в)
г)
Для самоконтролю:
а) суфіксальним;
б) префіксальним;
в) суфіксальним;
г) суфіксальним.
За поданими словотвірними моделями (б, в) дати визначення префіксального й префіксально – суфіксального способів словотворення
|
|
|
|
|
Проблемне запитання. Який афіксальний спосіб творення є найпродуктивнішим в українській мові? Доведіть це на конкретних прикладах.
Твоє відкриття:
П'ятий крок «…………………..»
(«Словотвірний аналіз»)
Щоб зробити словотвірний аналіз, тобто пояснити, як утворене слово, потрібно:
а) визначити його твірну
основу і словотворчий засіб;
б) вказати, яким способом
воно утворене.
Напр.: кришталевий - кришталь (суфіксальний спосіб).
|
Зробити словотвірний аналіз слів (на окремому аркуші):
школяр,передсвятковий, Прикарпаття, прочитати.
Подані слова розібрати також за будовою.
Порівняти обидва види мовного аналізу.
|
Проблемне запитання. У чому полягає відмінність словотвірного аналізу від розбору слова за будовою?
Твій висновок:
(«При словотворенні ми відповідаємо на питання, від якого слова безпосередньо утворене аналізоване слово. Наш шлях при такому аналізі окреслений двома пунктами: від слова до слова. Коли ми здійснюємо поділ слова на морфеми, наш шлях пролягає іншим маршрутом - від слова до морфеми. Ми ділимо слова до кінця, до найменших компонентів, які мають значення».)
5. Перевірка роботи в групах.
А. 1-й спосіб. Презентація.
Проводиться жеребкування, згідно з яким кожна група представте лише один «крок». Члени інших груп мають право доповнити чи виправити сказане.
2-й спосіб. Бесіда.
- Як ви назвали кожен «крок»? (Запис заголовків на дошці).
- Які слова називаються похідними, а які - непохідними?
- Що є предметом вивчення словотвору: похідні чи непохідні слова?
- Зачитайте
підкреслені вами похідні слова. Чому ви їх вважаєте похідними? Свою думку
обґрунтуйте.
- Яке основне поняття розділу «Словотвір»?
- Що називається твірною основою? Як вона визначається?
- Чи може твірною основою бути ціле слово? Відповідь проілюструйте прикладом.
- Назвіть твірні основи підкреслених вами слів.
- Чи рівнозначні поняття «твірна основа» й «основа слова»?
- Як можуть утворюватися слова?
- Що називається словотворчим префіксом?
- За допомогою яких словотворчих засобів творяться виділені вами похідні слова?
- Чим похідне слово різниться від твірного?
- Які ви знаєте афіксальні способи словотворення?
- У чому суть префіксального (суфіксального, префіксально-суфіксального) способу творення слів?
- Якими способами творяться проаналізовані вами слова? Який спосіб словотворення є найпродуктивнішим в українській мові?
Б. Перевірка практичного колективного завдання.
Учитель збирає аркуші з виконаним завданням і розвішує їх на дошці. Потім по черзі викликає представників груп, кожен з яких коментує словотвірний і морфемний розбір одного слова, зіставляє зроблене в групах, виправляє помилки (якщо є така потреба). Наприкінці учні роблять висновок, чим словотвірний аналіз відрізняється від розбору слів за будовою.
Підсумки роботи в групах.
6. Міні-практикум.
Відновити пропущене слово в кожному рядку.
1. Добрий - ... - добрішати.
2.... - учитель - учителювати.
3. Модель - ... - моделювати.
Вид перевірки: взаємоперевірка.
Критерії оцінювання: за кожне слово, правильно відновлене в рядку, слід виставити по 1 балу.
«Третє зайве». З кожного рядка виписати слово, яке відрізняється від інших способом творення.
1. Учительський, приморський, думка.
2. Перебудова, навесні, бездоріжжя.
3. Віднести, вимріювати, уквітчати.
Вид перевірки: самоперевірка за поданим зразком.
Самооцінювання: за критеріями оцінювання попереднього завдання.
Поставити наголос. Пояснити спосіб творення виділених слів. Визнання, пізнання, вимова, дробовий, занести, чорнозем, живопис, виразно, надворі.
Вид перевірки: зачитування слів; словотвірний аналіз підкреслених слів (письмово на
дошці).
Самооцінювання за такими критеріями:
З бали - в усіх словах правильно поставлено наголос;
2бали - допущено 1 помилку в наголошенні слів;
1бал - допущено 2 акцентуаційні помилки;
3бали - правильно пояснено творення всіх виділених слів;
2бали - допущено 1 помилку при словотвірному аналізі;
1 бал - допущено 2 помилки.
Виставлення п'ятикласниками підсумкових оцінок (способом додавання набраних балів за кожне завдання). Занесення оцінок до класного журналу (на бажання учнів).
ІV.ПІДСУМОК УРОКУ
- Що нового для себе ви дізналися на уроці? Чим збагатилися?
- Чи задоволені результатами виконаної роботи?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (на вибір учнів).
№ 1. Написати лінгвістичну казку, використавши терміни з розділу «Словотвір».
№ 2. Виписати зі словотвірного словника по п'ять слів, утворених різними афіксальними способами. Вказати твірну основу кожного слова.
№ 3. Від кожного поданого слова утворити кілька похідних різними афіксальними способами. Виділити словотворчі засоби.
Воля, добрий, ліс, правда.
Зразок: воля - неволя, вільний - безвільний.
|