Четвер, 25.04.2024, 14:16
Вітаю Вас Гість | RSS

Персональний сайт ПУСТОВАРОВОЇ ОЛЕНИ ІВАНІВНИ

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей


ІНТОНАЦІЯ РЕЧЕНЬ ЗІ ЗВЕРТАННЯМ

Тема.  Інтонація  речень  зі  звертаннями.  Синтаксичний  розбір  речень зі  

           звертаннями.

Мета:  узагальнити й систематизувати знання учнів про звертання і розділові            

            знаки при них; виробити  вміння  виконувати  синтаксичний  розбір  

            речень,   ускладнених   звертаннями;  розвивати  пам’ять  і  навички

            виразного  читання;  виховувати  інтерес   до   поетичної   творчості

            В.Сосюри, любов до рідного краю.

Тип уроку: узагальнення й систематизація знань.

Методи і прийоми: слово вчителя, бесіда, виконання різноманітних вправ

Обладнання: роздатковий матеріал, дошка,  схеми, тлумачний словник,         

             портрет  поета, виставка книг В.Сосюри.

 

                                                  ПЛАН  УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

ІV. Узагальнення і закріплення вивченого про звертання.

V. Підсумок уроку.

VІ. Домашнє завдання.             

                                                   

                                                     ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

     Повідомлення теми і мети уроку.

 

Слово вчителя.

Українська поезія щедра на таланти, на щирих і задушевних поетів, серед яких і  наш земляк Володимир Миколайович Сосюра. Коли згадуєш його ім’я, відразу постає в уяві білопінне цвітіння садів, «солодкий дух акацій», «золоті поля», «васильки у полі», терикони шахт, димарі у небі, - і вся, вся наша сонячно усміхнена Україна. Її безмежно любив, голубив і ніжив у своїх піснях незабутній поет. Зі словами любові звертається він до своєї Батьківщини, свого народу.

І сьогодні на уроці ми будемо повторювати тему «Звертання» саме на матеріалі поезій Володимира Миколайовича Сосюри.

 

ІІІ. Актуалізація  опорних знань учнів.

Робота біля дошки.

  • Виразно прочитати уривки з поезій В.Сосюри. 
  • Якими почуттями до рідного краю вони сповнені?
  • Поставити потрібні  розділові знаки, обґрунтувати доцільність вживання їх у поданих реченнях. Усно визначити види звертань.

 

Розквітне світ, як ти моя Вітчизно

що ми знесли до зір на крилах бур,

          і всі краї не будуть жити різно,

          щоб стать навік єдиними, як мур.  

                                                        «Вітчизні»

 

Як передать Донбас твою красу і силу

і подвиги в труді синів твоїх ясних,

що в боротьбі за мир незламні мають крила

й упевненість в ході для сонячних доріг.

              « Як передать Донбас твою красу і силу»

 

Для щастя всіх о мила Батьківщино

все віддають старі і молоді,

і руки нам продовжили машини,

озброїли нам думи у труді.

                  «Для щастя всіх о мила Батьківщино…»

Хмарини хмарини небес кораблі

за вами я піснею лину.

Безсмертя достойний лиш той на землі,

хто любить свою Батьківщину.

                   «Хмарини хмарини небес кораблі…»

 

Робота зі словником.

  • За тлумачним словником з’ясувати значення слів мури, незламний,  озброїти.

 

Бесіда з учнями

  • Що називається звертанням?
  • Які звертання називають непоширеними, а які – поширеними?
  • Якими частинами мови можуть бути виражені звертання?
  • У якому відмінку найчастіше вживаються іменники, якими виражено звертання? Навести приклади.
  • Які розділові знаки ставлять у реченнях зі звертанням?
  • Чи є звертання членом речення?

 

ІV. Узагальнення і закріплення вивченого про звертання.

  1. Колективна робота.
  • Записати речення, зробити синтаксичний розбір їх за поданим планом.

( один учень працює біля дошки, решта виконують завдання в зошитах)

 

Послідовність  синтаксичного розбору

речення зі звертанням

 

  1. Загальна характеристика простого речення:
    • За метою висловлювання (розповідне, питальне, спонукальне);
    • За емоційним забарвленням (окличне, неокличне)
    • За будовою (просте, складне);
    • За наявністю головних членів речення(двоскладне, односкладне);
    • За наявністю другорядних членів речення (поширене, непоширене);
    • За наявністю пропущених членів речення (повне, неповне);
    • За наявністю ускладнень(ускладнене звертанням і не тільки).
  2. Назвати спосіб вираження звертання.
  3. Визначити його стилістичну роль.
  4. Побудувати схему речення зі звертанням.

           

                         

                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Друзі любі мої,  діти праці і сонця орлині,

вас не марно зростив у вітрах і у зорях Донбас.

                                                     «Лист до земляків»

Ні сміху, ні співів, мій друже, не треба.

Хай слово багнетом сія!        

                                                       «Гнів»

                          Линь же, моя пісне юності й любові,

і весною линьте в серці сніг і мла!

                                                    «Догорає вечір…»

Не  шуми, зажурена тополе,

над розгоном огнених доріг.

                                          «Не  шуми, зажурена тополе…»

Місто наше, місто любе,

як же я тебе люблю!

                                       «Ніби в райдузі панелі…»

  1. Самостійна робота
  • Прочитати поезію В.Сосюри, виписати звертання.
  • Визначити вид їх, пояснити розділові знаки.

(Кожен учень дістає окремий роздрук тексту, з яким працює)

Я так люблю тебе, мій краю,

красу твоїх степів і гір!

Тебе душа моя вітає

прибоєм трав і сяйвом зір.

 

Сопілки звуком світанковим,

вечірнім співом цвіркуна…

Вклоняюсь я твоїм дібровам,

моя радянська сторона!

 

Щаслива даль синіє й сяє…

О краю мій, моя блакить,

тебе душа моя вітає,

що в пісню вилилась в цю мить.

                               «Я так люблю тебе, мій краю…»

  1. Робота у групах.
  • Прочитати поетичні уривки, на місце крапок дібрати з довідки звертання.
  • З якими закликами і до кого звертається поет у своїх творах?

Так сяй же, сяй,……, як прапор, пурпурово,

як сонце угорі, що не потоне в млі,

щоб передать могло моє од серця слово

всю велич і красу донецької землі!

Я звертаюсь до вас,………………….,

крізь пожарів злий гук, крізь удари невпинні гармат,

щоб велику любов передати рядками малими,

 до усіх, що в цей час захищають наш зоряний сад

                                    «Лист до земляків»      

 

……..!..........! Ти в нас, як крик, як рана!

О, скільки сил дає твоя сумна земля!

                                      «Неокласикам»

                           ………..! як ми тебе любили,

як слухали тебе в полоні юних мрій!

У пам’яті моїй триває років сила

твій тихий карий зір і кашель твій сухий.

                                         «Учитель»

Довідка. Учитель мій,  життя,  Вкраїно,  квіте мій,  земляки-побратими.

  1. Творча робота.
  • Скласти речення зі звертаннями, поданими в довідці попереднього завдання.
  1. Поетична хвилина.
  • Перебудувати рядки з поезії В.Сосюри так, щоб з’явилися звертання.

Яка прекрасна осінь у Карпатах!

Тут пам’ять Довбуша іще жива…

Немов застигли в споминах крилатих

Багряно-жовті дерева.

                                   «Яка прекрасна осінь у Карпатах!»

                            За рідний край віддать готові

                            Вони свою гарячу кров.

О, де б знайти такої мови,

Щоб передать до них любов?

                                    «Якої огненної мови знайти мені…»

  1. . Підсумок уроку.

     Бесіда з учнями.

  • З якою інтонацією потрібно читати речення зі звертанням?
  • Як ви думаєте, в яких стилях найчастіше вживаються звертання?
  • Для чого в художніх творах (зокрема поетичних) письменники використовують звертання? (Пояснити на прикладі поезій В.Сосюри)

 

VІ. Домашнє завдання.

       Скласти твір – мініатюру, уводячи в речення поширені й непоширені звертання, на тему: « Безсмертя достоїн лиш той на землі, хто любить свою Батьківщину" ( В.Сосюра)

Категорія: Українська мова | Додав: Elena (30.11.2015)
Переглядів: 1215 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук

Copyright MyCorp © 2024
uCoz